بقلم النائب عبده أحمد حسانين(كل عام وأنتم بخير عام هجري جديد ١٤٤٨هـ)

……………….عام هجری مبارك……………..
……………..عام هجري جديد ١٤٤٨هـ………….
…..اهل دائرتي أنتم سندي وعزوي. كل سنة وإنتو طيبين….
مع إطلالة عام هجري جديد 1448هـ عام جديد في عمر الأمة وصفحة بيضاء تفتحها الأقدار يتقدم النائب عبده أحمد حسانين بأصدق التهاني وأطيب الأمنيات إلى كل بيت مصري وكل قلب ينبض بحب هذا الوطن
أهنئكم يا أهلي وناسي يا أبناء الدائرة الكرام يا سندي وظهري أهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية قائد مسيرة البناء والتحدي وأهنئ الحكومة المصرية برئاسة دولة رئيس مجلس الوزراء وأشد على أيادي رجال جيشنا العظيم خير أجناد الأرض ورجال شرطتنا البواسل حماة الأمن والأمان
كل عام ومصرنا بخير وكل عام وأنتم جميعًا في صحة وسعادة وستر جعل الله هذا العام عام فرج ورزق وبركة على كل المصريين
في السنة الجديدة بدعي ربنا من قلبي:
ربنا يوسع رزق الغلبان فيكم- ويفك كرب المتضايق- ويشفي مريضكم- ويجبر بخاطر اليتيم والأرملة-ويفرح قلب كل أم مستنية فرحة ابنها
وعدي ليكم زي ما عودتكم: بابي مفتوح- وتليفوني مش هيتقفل وخدمتكم شرف ليا- أي مشكلة هتفضل مشكلتي قبل ما تكون مشكلتك- السنة دي هتكون سنة شغل أكتر- وسعي أكتر- ووقفة جنبكم أكتر
كل سنة وإنتو طيبين- وعام هجري سعيد عليكم وعلى عيالكم
أتقدم بخالص التهاني لسيادة الرئيس عبد الفتاح السيسي- رجل المرحلة- قائد ضرب المثل في تحمل المسؤولية في أصعب الظروف
يا ريس إحنا شايفين بعنينا حجم التحدي بلد حوالينا مولعة واقتصاد عالم كله بيعاني- وإنت واقف زي الجبل بتبني وبتعمر مشروعات-طرق- كباري-مدن جديدة-حياة كريمة واصلة للغيطان الشارع المصري البسيط بقى يقول: الراجل ده شايل همنا بجد
وللحكومة المصرية برئاسة دولة رئيس مجلس الوزراء-بقولكم: الله يعينكم- عارفين الضغوط اللي على كتفكم- عارفين إن القرار صعب- وإن إرضاء الناس كلها مستحيل- بس إحنا واثقين إنكم شغالين لمصلحة البلد
في بداية العام الهجري الجديد- بدعي لكم بالتوفيق والسداد ربنا يقويكم على حمل الأمانة ويلهمكم الرشد في كل قرار- إحنا كمواطنين معاكم في طريق البناء-ووراكم في أي خطوة تحافظ على أمن واستقرار مصر
مصر محتاجة تكاتف-وقيادتكم مديالنا الأمل إن بكرة أحسن بإذن الله
لرجال الجيش المصري العظيم.. خير أجناد الأرض
كل سنة وإنتو تاج على راسنا إنتو اللي نايمين في الصحرا عشان إحنا ننام في بيوتنا متطمنين إنتو اللي واقفين على الحدود عشان العدو ما يفكرش يقرب-الشارع المصري كله بيقولها بصوت واحد الجيش المصري خط أحمر
ولرجال الشرطة البواسل-حماة الأمن الداخلي
كل سنة وإنتو طيبين عارفين تعبكم وعارفين سهركم وعارفين إنكم بتواجهوا الإجرام عشان عيالنا تمشي في الشارع آمنة الفرد اللي واقف في الكمين في عز الحر والأمين اللي بيطارد تاجر مخدرات والمأمور اللي بيحل مشكلة ناس غلابة.. كلكم على راسنا
في بداية السنة الهجرية، اللي بدأت بهجرة النبي ﷺ لنشر الأمن بدعي ربنا يحفظكم ويرجعكم لأهلكم سالمين وندعي لشهداءكم بالرحمة- ولأهاليهم بالصبر- إنتو فخر مصر- وعمرنا ما هننسى تضحياتكم
ولكل مصري ومصرية في كل مكان من إسكندرية لأسوان ومن الشرقية للوادي الجديد.. بقولكم:
يا شعب مصر إنتو المعدن الأصيل إنتو اللي وقت الشدة بتبانوا إنتو اللي لما الدنيا تضيق بتقولوا (تحيا مصر)من قلبكم
السنة اللي فاتت كانت صعبة على الكل الأسعار- والغلاء- والظروف- بس إحنا عديناها سوا-والصبر ده مش ضعف- الصبر ده قوة واللي بيصبر ربنا بيجبره
السنة الهجرية الجديدة بتقولنا: هاجر من الكسل للشغل هاجر من اليأس للأمل- هاجر من الشكوى للسعي-إيد على إيد تساعد- التاجر اللي يراعي ربنا في الميزان-والموظف اللي يتقي ربنا في شغله-والأم اللي تربي ابنها على الأخلاق.. كل واحد فينا يقدر يهاجر للأحسن
أنا واحد منكم- حاسس بيكم وعارف إن الفرج جاي- ربنا ما بينساش عبده- تفاءلوا-واشتغلوا- وادعوا-ومصر هتعدي وهتبقى قد الدنيا زي ما هي قد الدنيا
يا رب سنة ستر: الست الغلبانة مش عايزة قصور- عايزة ستر وعافية لعيالها
يا رب فك كرب المداين: الشاب اللي عليه أقساط ونفسه يفرح ويتجوز ربنا يفرجها عليه
يا رب شفاء لمرضانا: الغلابة اللي دايخة على الدوا والسرير في المستشفى -ربنا يشفيهم شفاء لا يغادر سقمًا
يا رب رزق حلال: الراجل اللي بيطلع من بيته الفجر يدور على لقمة عيش بالحلال- ربنا يبارك له
يا رب احفظ مصر: دي الدعوة اللي كلنا بنقولها واحنا ساجدين احفظها من الفتن-ومن الغلاء- ومن كيد الكائدين
مصر مش بلد.. مصر أم. والأم عمرها ما بتسيب عيالها
وفي ختام كلمتي-أرفع أكف الضراعة إلى الله في بداية هذا العام الهجري المبارك
اللهم اجعله عام خير وبركة ورخاء على مصر وأهلها
اللهم احفظ رئيسنا وجيشنا وشرطتنا وحكومتنا
اللهم أصلح حالنا ووسع أرزاقنا واجبر كسرنا وارحم موتانا
واشفِ مرضانا
كل عام ومصرنا الحبيبة في تقدم وازدهار
كل عام وأنتم جميعًا بخير- وفي أحسن حال- وتحت ظل الأمن والأمان
#عام_هجري_جديدعام_هجري_جديد
#صوت_العقل_إرادة_الغد
#النائب_عبده_احمدحسانين




